Structuring Initiatives
Get to know the initiatives fostered by the Concertation with partners that aim to build a development agenda for the Amazon region through an integrative and inclusive approach.
The supported projects are medium to long-term and must transform reality in a concrete way, involve actors from different sectors, present measurable impacts, and also have the potential for scale, emancipation, and permanence of positive impact, and can also support public policies and practices from the private sector, academia, and civil society.
As an articulator of resources of all kinds, the Concertation works to identify political-economic-environmental-social equations capable of providing well-being for local populations and indigenous peoples while simultaneously ensuring the conservation of the Amazon’s mega biodiversity and climate protection.
Amazon Itineraries
The Amazon Itineraries program seeks to promote the Amazon in Brazilian schools, through pedagogical materials organized into curricular units and modules, for the composition of high school curricula. In addition, it carries out training processes for teachers, school managers and education technicians from partner education networks in the Legal Amazon.
The curricular units are teaching and learning paths that can be customized to the various curricular architectures of high school. They combine Amazonian issues and themes with the knowledge, methods and specificities of the following areas of knowledge: Natural Sciences and their Technologies, Applied Human and Social Sciences, Languages and their Technologies, Mathematics and their Technologies, Life Projects, Secondary Technical Professional Education (EPT).
The curricular units are organized into four themes: Biodiversity and sociodiversity of the Amazon, Geopolitics of the Amazon, Identities and cultures of the Amazon, Economies of the Amazon. More than 120 people, including young people, educators, representatives of education departments from the Legal Amazon school networks, and education specialists collaborated in the creation of the material.
The Amazon is essential when we think about issues of sustainable development, climate change, and the appreciation of traditional knowledge that favors the defense of the standing forest. The program also recognizes the plurality of voices and cultures that enrich this territory. In addition, the program’s principles are aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs) of the UN’s 2030 Agenda, creating conditions for teachers and students to see themselves and act as agents of transformation in the community in which they live.
The Amazon Itineraries are an initiative of the iungo and Reúna institutes and the Uma Concertação pela Amazônia network, in partnership and with investments from BNDES, the Hydro Sustainability Fund, the Arapyaú Institute, the Bem Maior Movement, and sponsorship from Vale.
Learn more:
Episódio 1 - Desconstruindo as fake news
No primeiro vídeo da série sobre o programa Itinerários Amazônicos, o professor de filosofia Manoel Ramos conta a sua experiência na implementação na escola pública Governador Alexandre Zacarias Assunção, localizada no bairro do Guamá, na periferia de Belém (PA). Desenvolvido em conjunto pela equipe docente e alunos do Ensino Médio e da EJA (Educação de Jovens e Adultos), o projeto teve como tema “Sociedade, cultura e meio ambiente: combatendo as fake news na construção de uma sociedade sustentável”. Como resultado prático da aprendizagem, dois painéis de notícias foram produzidos para exposição na escola. Além de tornar os alunos protagonistas de seu próprio aprendizado, Manoel conta que a atividade possibilitou que a comunidade refletisse sobre o desenvolvimento da Amazônia a partir do território e de seus povos, desenvolvendo um olhar mais crítico sobre sua exploração predatória e excludente, que não considera a existência dos povos originários e tradicionais. O programa Itinerários Amazônicos é uma realização conjunta do Instituto Iungo, da rede Uma Concertação pela Amazônia e do Instituto Reúna, em parceria e com investimentos do BNDES, Fundo de Sustentabilidade Hydro, Instituto Arapyaú, Movimento Bem Maior e patrocínio da Vale.
Episódio 2 - Árvore da vida
A bióloga e professora Luiara Gomes conduziu a disciplina “Projetos de Vida” para aplicar o programa Itinerários Amazônicos com alunos da 2ª série do Ensino Médio na Escola Argentina Pereira Feitosa, na zona urbana da cidade de Capixaba, no interior do Acre.
A atividade desenvolvida foi a “Árvore da Vida”, uma aprendizagem que estimulou cada jovem a exercer o autoconhecimento e a planejar o seu futuro. Com a provocação construtiva do projeto, os alunos puderam aprender e refletir sobre os valores locais, sua cultura, a potência da floresta preservada e a riqueza de seus povos. Um movimento que os levou a construir novos olhares, a acreditar que poderiam não apenas sonhar, mas realizar projetos de vida dentro das Amazônias.
Episódio 3 - Reconhecendo as potencialidades da Amazônia
A professora de sociologia Patrícia Helena Pereira mobilizou e trabalhou junto com uma equipe de sete professores para colocar em prática o programa Itinerários Amazônicos nas três séries do Ensino Médio da Escola Estadual Salomão Matos, em Salvaterra, na Ilha de Marajó (PA). Por meio das atividades, os estudantes vivenciaram uma quebra de paradigmas. Eles entenderam que estudar as Amazônias vai além da floresta, aprofundando conceitos como sustentabilidade e bioeconomia.